Puccini első autójában |
Puccini nem sokkal a Tosca után
kezdett különös szenvedéllyel vonzódni a technika vívmányai iránt. Tudjuk, hogy
házvásárlásai néha már mániákus tulajdonlási vággyal párosultak, de a motorral
hajtott közlekedési eszközök eddig nem játszottak nagy szerepet életében. Ennek
egyik oka az volt, hogy közhasználatban nem is nagyon léteztek ilyenek. Először
a motorcsónak ragadta meg. Fennmaradtak fényképek, ahogyan a mester a Torre del
Lagóhoz közeli tavon ül motorcsónakjában, kalapban. A hullámokról következtetve
10-20 km/órás sebességgel száguldhatott, úgyhogy a kalap nem esett le a
fejéről. Azonban a motorcsónak nem volt elég: Puccini hamarosan autót akart
magának. Ebben az esetben azonban nem pusztán érdeklődése vonzotta az
automobilhoz. Meghallotta ugyanis, hogy Alberto Franchetti vásárolt egyet, és nem akart
lemaradni. A zeneszerző Franchetti volt az Olasz Autósklub első elnöke, és neve
a Tosca kapcsán is felmerült. Victorien Sardou szövegkönyvére, a Toscára ugyanis
többen próbáltak operazenét írni: eleinte nemcsak Puccini, hanem vetélytársa is szemet vetett rá. Végül csak egy harmadik személy útján
dőlt el a kérdés, aki olyannyira ostromolta Franchettit azzal, hogy mondjon le
tervéről, hogy az végül belátta, jobb, ha eláll az ötlettől. A szöveg tehát
Puccinié lett, de volt még egy harmadik, aki fontolgatta, hogy operát komponál
rá. Később így nyilatkozott róla: „Létezik egy Sardou-dráma, amiből – ha lett
volna időm – tiszta szívvel operát kreáltam volna. Ez pedig a Tosca!” S, hogy
ki volt ez a lelkes zeneszerző? Nem más, mint Giuseppe Verdi. Verdi azonban
lemondott tervéről, és csak Puccini illetve Franchetti maradtak versenyben. A
szövegíró, Illica ki is használta ezt, egyik levelében így írt: „Van egy biztos módom
arra, hogy Franchettit munkára bírjam … a Bohéméletről beszélek neki. Hasonlóképpen,
hogy Puccini dolgozzék, elég Franchettit és a Toscát említenem előtte!” Szóval
Franchetti vásárolt egy automobilt, és Puccini nem hagyta, hogy vetélytársa
méltatlan előnyhöz jusson, ezért ő is vett egyet. (Olaszországban a szintén
zenei érdeklődésű Ginori őrgrófnőnek volt először kocsija. Ő azonban nemcsak
erről ismert, a Bohémélet dedikációja is neki szól.) Viszont a Torre del Lago
környékén Puccini vett magának először autót, s a fényképeken jól látszik,
mennyire büszkén ül az ülésen, míg sofőrje az autó mellett áll. Nem sokkal az
autóvásárlás után Puccininek fájni kezdett a torka, ezért elhatározta, hogy
autóval megy orvosához, Luccába. A különös kirándulásra elkísérte őt felesége,
Elvira és fia is. A zeneszerző vezetett. A vizsgálat után Caselliék házában vacsoráztak,
Puccini nagyszerű hangulatban volt. Talán még ivott is. Caselliék megpróbálták rávenni, hogy ne induljon
útnak, hiszen – lévén február – kint nagyon hideg van, eső is esett, így
könnyedén lefagyhat az utakra került víz. Puccini annak ellenére is a vezetés
mellett döntött, hogy tudta, másnap megintcsak vissza kell jönnie, hiszen várt
rá a luccai fogász. Elmondása szerint nem vesztegetheti drága idejét, hiszen
éjszaka még dolgoznia kell a Pillangókisasszonyon. (Puccini az éjszaka embere volt, csak
akkor tudott igazán jól haladni a munkában.) Mit volt mit tenni, elindultak. Nagyjából négy kilométerre Luccától, Vignola közelében viszont
megcsúszott a kocsi (ekkor már a sofőr vezetett), és a hegyi útról vagy 15 métert zuhant.
Nekiütközött egy fának, majd felborult. Elvira és Tonio kisebb zúzódásokkal
megúszták, míg a sofőr kirepült a kocsiból és combtörést szenvedett. Puccinit
először nem is találták. Öt-hat perc alatt leltek rá: a kocsi alá szorult,
eszméletét vesztette, s majdnem füstmérgezést kapott, hiszen arca a még mindig
füstöt okádó kipufogó mellett volt. Nagy szerencséjükre egy közelben lakó
orvos, Dr. Sbragia hallotta a csattanást és a segítségükre sietett, és a
zeneszerzőt az ő házába vitték. Eltört a jobb sípcsontja, és sok sebből
vérzett. Másnap Puccinit motorcsónakkal vitték Torre del Lagóba, ahol fixálták
a törést, de sajnos rosszul, így később újra el kellett törni a csontot, hogy
jól forrjon össze. Sosem lett teljesen jó a lába, kicsit sántított ettől
fogva. Más is kiderült az orvosi kezelés során. Sebeinek kezelése közben jöttek
rá az orvosok, hogy a mester enyhén cukorbeteg. Nyolc hónap kellett ahhoz, hogy
felépüljön. Puccini depressziós lett, nem véletlen, hogy így írt
librettistájának: „Isten veled minden, Isten veled, Pillangó, Isten veled élet!”
Kiadója sem értette, miért kell ennyit betegeskedni egy fránya lábtörés miatt.
Úgy sejtette, Puccinit más baj is kínozza. Ricordi így reagált minderre: „Puccini,
akiből a modern Rossini lehetett volna, vagyis a zene fejedelme, azon az úton
halad, hogy a szerencsétlen Donizettivé váljon.” Ebben volt némi igazság,
hiszen Puccini – mondjuk így, finoman – nem volt folyton hűséges feleségéhez,
Donizetti tragédiáját pedig a vérbaj okozta. Ennek ellenére a szerző nem
sértődött meg, hanem tovább dolgozott, és újra kocsiba ült. Persze ez, ahogy ő
mondta, benzin nélkül hajtott automobil volt, s csak ezzel, a (toló)kocsival
tudott zongorájához menni. Ezek voltak azok az események, melyek
közrejátszottak abban, hogy a milánói bukás után az egyik kritikus a következő
címet adta írásának: Pillangókisasszony, a cukorbeteg opera, egy
autóbaleset eredménye.
Szép, fordulatos történet, és tanulságos is! Hogy tehetséges emberek elsősorban mint az óvodások, utálják egymást, de minimum vetélkednek :-)
VálaszTörlésAkkor sem volt ez másképp.
VálaszTörlésSzerintem jobban jártunk, hogy Puccini írta meg a Toscát és nem Verdi.
VálaszTörlésDe hogy miért cukorbeteg az opera, azt még mindig nem tudom...?
Ha esetleg elolvasnád a végéig? :-)
VálaszTörlés